Historie

Oprichting

CEO Peter Bijvelds zag begin jaren 2000 mogelijkheden in elektrisch rijden. In eerste instantie lag Peters’ interesse in de verkoop en handel van elektrische auto’s. Al snel kwam hij er achter dat er waardevollere opties lagen in elektrische bussen en richtte in 2010 Ebusco op.

Onze jarenlange kennis en ervaring geeft ons enorme voorsprong

Elektrische bussen hebben veel energie nodig om optimaal te kunnen functioneren. Deze energie kan alleen gecreëerd worden door een flink batterijpakket. Deze pakketten zijn echter enorm zwaar, waardoor de bus vanzelfsprekend ook zwaarder wordt. Hoe zwaarder de bus, hoe minder ver deze kan rijden en hoe minder passagiers de bus kan vervoeren.
Dat is nou net wat niet de wensen zijn van vervoerders; een grote range en veel passagiers vervoeren zijn juist de belangrijkste eisen. Dit is de belangrijkste uitdaging voor elektrische bussen.
Daarom is het dus belangrijk om een (zo licht mogelijke) bus te ontwikkelen met een zo groot mogelijke range en passagierscapaciteit, waarbij de prestaties en de veiligheid niet achteruitgaan. Het vergt veel onderzoek en tijd om een goede elektrische bus te ontwikkelen die hieraan voldoet. Doordat Ebusco hier al jarenlang en vol continue mee bezig is, loopt Ebusco haar (oud-dieselbusfabrikanten) concurrenten ver vooruit.

Ervaring op de weg

Ebusco is al jarenlang zijn eigen elektrische bussen aan het testen en volop aan het doorontwikkelen. Mede dankzij investeerder ING heeft Ebusco in 2012 zijn eerste elektrische stadsbus geïntroduceerd. De Ebusco elektrische bussen (zoals de 1.0, 2.0 en 2.1) hebben al vele jaren aan testritten uitgevoerd op verschillende buslijnen, waarmee Ebusco continue verbeteringen doorvoert aan haar bussen. In 2012 hebben de Ebusco bussen allemaal een uitgebreide SORT test* ondergaan

* Advancing Public Transport, 2014.

 

Oprichting door Peter Bijvelds: "Toen we ons in 2010 compleet op elektrische productie richtten, verklaarden men ons een beetje voor gek. Nu zijn we erg trots op het feit dat de toekomst die we voor ogen hadden ook realiteit begint te worden."

2010

Eerste prototype: Ebusco presenteerde in het najaar van 2012 een eerste eigen elektrische bus op de vakbeurs in Hannover. De belangrijkste voordelen van deze nieuwe bus zijn het lagere gewicht en de veel langere levensduur, beide zaken moeten de hogere aanschafkosten compenseren

2012

Eerste Europese typegoedkeuring voor een electrische bus (12 meter, long-range). Ebusco is een pionier op het gebied van elektrisch busvervoer en ontving als eerste Europese fabrikant een Europese typegoedkeuring voor elektrische bussen

2012

Ebusco ging in 2012 van start met de ontwikkeling van een elektrische bus vanuit Helmond dankzij een innovatiekrediet van het ministerie van Economische Zaken van 4,5 miljoen euro

2012

Eerste Ebusco bus op de weg in Helsinki, Finland

2013

Ebusco wint de ECW Ecology Award op Busworld 2013

2013

Ebusco wint de ECW Ecology Award op Busworld 2015

2015

Bestuursakkoord Zero Emission: De betrokken partijen zijn overeengekomen dat zij gezamenlijk zullen streven naar een volledig emissievrij regionaal busvervoer tegen 2030. Vanaf 2025 moeten alle nieuwe openbaarvervoerbussen zero emission zijn

2016

ING verwerft een minderheidsbelang in Ebusco. De bank biedt daarnaast financiële ondersteuning.

ING ziet een enorm marktpotentieel voor de bussen van Ebusco

2016

Innovation partnership met MVG Munchen: met het Duitse Stadtwerke München wordt samengewerkt om verder te innoveren. Als innovatiepartners gaan de twee werken aan een verdere ontwikkeling van lichtgewicht elektrische bussen en het autonoom rijden

2016

Nieuwe assemblage locatie geopened in China, waar Ebusco 2.2 wordt geassembleerd

2018

Partnership met Deutsche Bahn: Ebusco gaat voor het streekvervoer van Deutsche Bahn in Duitsland een elektrische bus ontwikkelen die tot 450 kilometer kan rijden zonder tussentijds te hoeven bijladen. Ebusco heeft daartoe een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met DB Regio Bus.

2018

Verhuisd naar locatie in Deurne: Het in Helmond gestarte bedrijf heeft een 7.000 vierkante meter grote productiehal betrokken in Deurne. Het aantal medewerkers is een paar jaar tijd verdubbeld tot 70 à 75. ,,In de komende jaren verwachten we weer een verdubbeling", stelt Bijvelds.

2018

Lancering van Ebusco 3.0: Ultralicht, zero emission, laag geluidsniveau, grote range en een langere levensduur

2019