Opladen

Vervoerders willen het liefst de bestaande infrastructuur zo min mogelijk aanpassen bij de overgang van diesel- naar elektrische bussen. Wij ondersteunen dit volledig. Ebusco is al vanaf oprichting in 2010 een sterke voorstander van depot charging.

Onze accu’s zijn van dermate hoge kwaliteit dat overdag bijladen door middel van opportunity charging niet nodig hoeft te zijn. ’s Nachts opladen in depots is voldoende, waardoor we overdag minder stroom van het netwerk vragen. Uiteraard scheelt dit enorm in kosten en is dit beter voor de batterij, want dit optimaliseert de levensduur van de batterij. Hiernaast hoeven er geen grote laadpalen in de steden geïnstalleerd te worden.

Dit heeft meerdere voordelen:

  1. Geen landschapsvervuiling
  2. Geen vergunningen nodig
  3. Beduidend minder kosten
  4. Minder onderhoud aan laadinfra
  5. Goedkoper laden tijdens daluren ’s nachts
  6. Gewichtsverlaging van de bus, wat leidt tot meer passagiers aan boord, een lager verbruik en minder onderhoud
  7. Geen extra stroom nodig in de stedelijke gebieden

Ontwikkeling nieuwe compacte depotlader met CCS-plug (2019-2020)
Ebusco heeft een zeer compacte depotlader ontwikkelt, die in meerdere vermogens schaalbaar is (van 60 kW tot 120 kW). De laders zijn leverbaar met een dubbele plug, zodat er twee bussen tegelijkertijd kunnen worden geladen. Overdag kan er dan op het depot relatief snel bijgeladen worden (120 kW) op 1 bus, terwijl in de nacht 2 bussen aansluiten op 2 x 60 kW
Deze nieuwe depotladers zijn operationeel in Duitsland bij Stadwerke München vanaf 2020.

De universele CCS-plug is een standaardplug die op de laadpaal zit, waarop alle andere elektrische voertuigen ook kunnen aansluiten. Wij kijken hoe de transitie van diesel- naar elektrisch vervoer zo soepel mogelijk kan verlopen en dit is het meest efficiënt

Pre conditioning
Ebusco heeft een duidelijke visie over de optimale omstandigheden waaraan Ebusco elektrische bussen moeten voldoen om de weg op te gaan. Het is van groot belang om de bus op de exact juiste temperatuur ’s ochtends de weg op te laten gaan, zodat het batterijpakket precies dat kan geven wat er die dag nodig is. Benieuwd naar onze visie?  Neem gerust contact met ons op; we vertellen hier graag over.

Waarom de keuze voor een pantograaf?
Ebusco heeft zich altijd gericht op de ontwikkeling van elektrische bussen zonder pantograaf. Wij denken dat de pantograaf nu en in de toekomst helemaal gaat verdwijnen. Wat betreft aanschaf en onderhoud is het kostbaar, is het kwetsbaar en ruimtelijk is het lastiger in te passen. In Duitsland zijn ze met opportunity charging zelfs al helemaal gestopt.